CIDIEN - OUTLAND EU

onsdag 13 april 2011

Dagens i-landsproblem: Om att signa Tentative


I Fantastic Ten kör vi med invites i kalendern, vilket jag tycker är jättebra, utom en sak: TENTATIVE.
Jag tycker inte om att man kan välja det överhuvudtaget, accept/decline är det väsentliga, kan du komma eller kan du inte komma?

Det är oerhört irriterande när man, låt oss säga, har 7 accept och 3 tentative inför kvällen, man har ingen aning om ifall de där tre tentative kommer att dyka upp eller När de isåfall kommer göra det, hur länge ska man vänta? Jag vet inte hur många gånger vi har suttit och väntat på folk som varit tentative som ibland dyker upp och andra gånger inte kommer alls vilket gör att man sitter där i en 30 min-en timme (vi brukar oftast vänta 30 minuter från raidstart) och väntar för att sedan ändå inte köra. Så mycket enklare om personen i fråga bara tagit decline så hade man kanske haft andra planer för kvällen. Istället måste man sitta där i onödan.

Sen kan det ju självklart vid vissa tillfällen vara bra, men jag ser helst att man använder tentative några dagar i förväg isåfall och sedan dagen innan raid eller tidigt samma morgon ändrar till antingen accept eller decline, vilket det nu lutar åt. Och om man nu valt tentative av den anledning att man blir sen, så meddelar man isåfall vilken tid man kommer, så att resten av gruppen vet.

Behöver jag säga att vi varken raidade i måndags eller idag? Mer rekrytering behövs.

8 kommentarer:

kjuk sa...

jo håller med helt

Shimal sa...

Jag känner igen problemet, men det var var först på slutet innan min guild dog ut. Innan dess hade vi alltid några reserver av vardera sort varje kväll.

Men det förändrar inte faktumet att alternativet har en viss förmåga att missbrukas beroende på om har lust eller inte att spela. Jag tror ert problem är att ni behöver minst 4 pers till så ni inte är allt för låsta vid frånvaro.

Det öppnar även upp för lite konkurrens om platser vilket kan påverka medlemmars prestation. Något jag tycker är värre är när någon regelbundet ändrar till Decline väldigt kort inför en raid.

Min erfarenhet är att 10-manna guilder sedan Cata releasen har en förmåga att vara väldigt instabila och kollapsar lätt. Men jag hoppas att det löser sig för er!

Steph sa...

Ja, tanken är ju att vi ska ha lite reserver också så det blir lite mer tävling om spotsen, då har folk inte tid att slacka. Men att bygga upp en guild nästan från grunden tar tid, och det är svårt nog att hitta folk att fylla alla 10 spots! Framförallt healers som inte är dumma i huvudet...

En decline någon timme före raid är värst, samt de som signar och sedan skiter i att dyka upp, mycket irriterande!

Shimal sa...

Vet hur besvärligt det är med folk. Jag har visserligen aldrig byggt upp något från grunden, men fortsätt kämpa så löser det sig förhoppningsvis!

Piranah sa...

Jag brukar alltid ändra till accept/decline ifall jag har valt tentative. Det bästa är ju nästan att tolka tentative som nej.

Steph sa...

Ja så gör jag också, men sparar det inte till sista stund! Har ställt in de senaste raidsen eftersom vi hade 4-5 tentative per gång då och som du säger, så tolkar vi det oftast som decline. Just därför det skulle räcka med att bara ha accept och decline att välja mellan!

Azielix sa...

So i made a blog, Enjoy! It's shit cos i cba to do it up effort. But i think you'll enjoy it ;)

Kimsalabim sa...

Åh tentative! Ogillar starkt den signkategorin.

Skicka en kommentar